20251105
1. Offentlig adgang
Møder i budgetsamrådet er offentlige. Ligesom ved menighedsrådsmøder har offentligheden ret til at overvære mødet, men ikke til at tage ordet.
Bekendtgørelse om afholdelse af budgetsamrådet sker efter provstiudvalgets bestemmelse og på en måde, der sikrer, at offentligheden bliver bekendt med mødet.
I bekendtgørelsen angives, hvilke emner der skal behandles på budgetsamrådet.
2. Tidspunkt for møde
Provstiudvalget skal mindst én gang hvert år indkalde en eller to repræsentanter fra hvert menighedsråd i provstiet til budgetsamråd. Tidspunktet er ikke fastlagt i lovgivningen.
3. Formål
Budgetsamrådet er et forum for gensidig orientering om de økonomiske forhold i provstiet som helhed og i de enkelte sogne. Her drøftes også menighedsrådenes ønsker om nye, større udgiftskrævende opgaver.
Som udgangspunkt træffes der ikke beslutninger på budgetsamrådet – undtagen om deltagelse i samarbejdsaftaler eller om overdragelse af beslutningskompetence (jf. nedenfor).
4. Budgetsamråd med besluttende myndighed
Et budgetsamråd kan tillægges besluttende myndighed.
Det betyder, at budgetsamrådet overtager provstiudvalgets kompetence til at fastsætte de overordnede målsætninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv, samt til at fastsætte rammebevillinger for drift og anlæg. Det besluttende budgetsamråd fastsætter også det samlede beløb, der skal udskrives i kirkelig ligning til de lokale kirkekasser. Denne mulighed har kun været brugt i begrænset omfang.
5. Stemmeregler
Der fremgår ikke særregler om beslutningsdygtigheden i et budgetsamråd.
Man må derfor bruge analogien i lov om menighedsråd § 24, stk. 1, hvorefter menighedsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Da der på budgetsamråd typisk kun indkaldes repræsentanter fra menighedsrådet, og ikke hele menighedsrådet, betyder det efter Juridisk Afdelings opfattelse, at et budgetsamråd er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af menighedsrådene er til stede.
Almindelige beslutninger træffes som i menighedsrådene: Et forslag vedtages, hvis flere stemmer for end imod. Blanke stemmer tælles ikke med. Ved stemmelighed regnes det som en stemme imod.
Beslutninger om ændret kompetencefordeling eller samarbejde kræver kvalificeret flertal på 2/3. Her vægtes hvert menighedsråds stemme i forhold til det faktiske antal valgte medlemmer i rådet. Hvis et menighedsråd ikke møder op, vurderer Juridisk Afdeling at dets medlemmer stadig tæller med i totalen.
Ex. på kvalificeret flertal:
| Menighedsråd | Antal medlemmer i menighedsrådet | Flertal i menighedsrådet stemt for/imod | Stemmer for | ||
| AA | 5 | For | 5 | ||
| BB | 7 | For | 7 | ||
| CC | 6 | Stemmelighed = imod | |||
| DD | 6 | For | 6 | ||
| EE | 7 | Mødte ikke op = imod | |||
| FF | 5 | Imod | |||
| GG | 8 | For | 8 | ||
| I alt | 44 | 26 |
Der er kvalificeret flertal, når 2/3 af 44 stemmer for, dvs. 44/3*2= 29,333
26 ud af 44 har stemt ja. Der opnås således ikke tilslutning på 29,33, hvorfor forslaget ikke kan vedtages og bortfalder.
6. Oversigt over processen for budgetlægning
Her er en kort oversigt over processen for budgetlægning.
- Provstiudvalget fastlægger foreløbige driftsrammer og orienterer menighedsrådene.
- Menighedsrådene udarbejder budgetbidrag.
- Provstiudvalget indkalder til budgetsamråd.
- Budgetsamrådet drøfter de fremsendte budgetbidrag.
- Provstiudvalget fastsætter de overordnede målsætninger for udgifter og ligning set i et flerårigt perspektiv.
- Provstiudvalget fastsætter rammebevillinger for kirkekassens drift og anlæg.
- Provstiudvalget fastsætter rammebevillinger for præsteembedets faste ejendomme, hvis flere menighedsråd deler ejendomme.
- Menighedsrådene fastsætter budgettet for det kommende regnskabsår inden for de fastsatte rammer.
7. Hvis du vil vide mere
Liste over lovgivning, der er henvist til;
8. Hjælp og vejledning
Har I brug for hjælp og vejledning, er der mulighed for at kontakte dit lokale stift.